حسین قلی خان! - سفر به استانبول (قسمت سوم - پاییز و زمستان 90)

حسین قلی خان!

دلم میخواد این حرفهامو به کسی بگم که بتونه یک کاری بکنه...

باز هم هوای سفر، بازهم وسوسه و اشتیاق غروب تنگه بسفر، شور زندگی و حال و هوای صمیمی استانبول.

عجب عبارتهایی سرهم کردم!! برای خودم هم جالب ولی جدا از شوخی واقعا بیانگر احساس من و خانواده ام به استانبول هست با اینکه نه زبان ترکی بلدیم و نه کس و کاری اونجا داریم ولیکن همیشه سفر به این شهر برای من و خانواده ام پر از لحظات به یاد ماندنی بوده.

بعد از آخرین سفری که پارسال تابستون به استانبول و آنتالیا داشتیم، خیلی دلم میخواست شبهای سال نو و شور و حال این روزها رو تو یه همچین شهر زنده ای ببینم. راستشو بخواهید هم علاقه مند بودم و هم نگران چراکه که امسال خدا به ما لطف کرد و یک دختر و فرشته ناز و خوشگل به ما هدیه داد که شب ژانویه دقیقا ۶ ماهه میشد... نگرانیم از این بود که مبادا هوا بقدری ناجور بشه که سفر از دلمون در بیاد یا بقول عامیانه (ببخشید) کوفتمون بشه!چون دختر بزرگم هم چندان سن و سالی نداره که بشه روش حساب کرد.
با مشورت چند نفر از دوستانم و با اعتماد به پیش بینی هوا از طریق اینترنت، جای شما خالی دل رو زدیم به دریا و به همراه همسر و دو دختر کوچولوم رفتیم استانبول. البته ناگفته نماند این سری خودمون آزاد رفتیم چون نیازی به تور نداشتیم خدا رو شکر دیگه واسه خودمون اوستا شدیم !

اگر قصد سفر بصورت آزاد به این شهر رو دارید، اگر مشکل زبان ندارید، نگران هیچ چیزی نباشید چراکه براحتی و بدون هیچ مشکلی قادر به انجام سفر خواهید بود تنها موضوعی که شاید بشه اسمش را گذاشت مشکل، موضوع پرداخت هزینه هتل از ایران است که البته الان میشه به یکی از بانکهای خصوصی مراجعه کرد(البته شعبه ارزی) و طبق شرایط و ضوابط بانکی که چندان دشوار نیست ظرف کمتر از یک هفته کارت ویزا یا همون اکسس کارت بگیرید و از طریق اون میتونید وجه هتل را بصورت آنلاین پرداخت کنید.
* - نکته: اگر حداقل یک ماه قبل از سفر اقدام به پرداخت هزینه هتل کنید، تخفیف خوبی نصیبتان خواهد شد.

بعد از پرداخت آنلاین فرم تاییدیه را پرینت کنید و نزد خودتون نگه دارید و بعدش با شماره هتل تماس بگیرید و یا ایمیل بزنید و شماره فرم تایید را برایشان بفرستید. هتل هم برگه رزروشن را برایتان می فرستد اینطوری نه پول اضافه به تور داده اید و هم اینکه خود هتل به شما تخفیف خواهد داد.
**- نکته: تمام موارد فوق در مورد هتل های بالای ۴ ستاره آزمایش شده و نتیجه داده ولیکن برای هتل های زیر ۴ ستاره هیچ اطلاعی ندارم.

توجه داشته باشید که اگر بیشتر از ۴ روز در هتل اقامت داشته باشید خود هتل بصورت رایگان ترانسفر شما را انجام خواهد داد یعنی روز قبل از سفر، شماره پرواز و ساعت (به وقت محلی) را به هتل اطلاع دهید و در فرودگاه راننده هتل به استقبال شما خواهد آمد و روز آخر هم قبل از تحویل اتاق ساعت پرواز بازگشت را به رسیپشن هتل اطلاع دهید تا شما را به فرودگاه منتقل کنند (بصورت رایگان).
اگر مدت اقامت شما کمتر از ۴ روز باشد مبلغی در حدود ۷۰ یورو برای هر مسیر (فرودگاه تا هتل) از شما خواهند گرفت که مبلغ کمی نیست.

اگر به تنهایی سفر میکنید یا کودک به همراه ندارید خلاصه اگر ساک و وسایل زیادی ندارید توصیه میکنم با مترو از فرودگاه به محل هتل بروید بسیار راحت، کم هزینه و بی دردسر چراکه استانبول مخصوصا تو هوای بارانی ترافیک های عجیب و غریبی داره که برای اونهایی که مثل ما تو تهران عادت ندارند کمی سخته!!!

تمام توصیه هایی که عنوان کردم برای حالتی است که شما بصورت آزاد و بدون تور به استانبول سفر میکنید چون وقتی با تور سفر کنید هیچ کدام از کارهای فوق را خودتان انجام نخواهید داد ولیکن پول همشون را ازتون خواهند گرفت یه خورده بیشتر!
برگردیم به سفر خودمون، تقریبا یک هفته مانده بود به سال نو میلادی ما عازم سفر شدیم. برای پرواز از هواپیمایی اطلس جت ترکیه بلیط تهیه کردیم که رفت و برگشت برای هرکداممان ۴۲۰ هزار تومان شد نمیدونم الان قیمت چند شده. و از طریق اینترنت و سایت TripAdvisor.com هتل مورد نظرمان را با توجه به فاکتورهای خودمان انتخاب کردیم.
دفعات قبل هتل های ۵ ستاره انتخاب کرده بودیم مثل کنراد هیلتون و سوییس هتل، ولی واقعیتش برای ما که مدام بیرون از هتل بودیم، ستاره های هتل جز حال و هوای تشریفاتی داخل هتل چندان کارآیی نداشت کما اینکه یه خورده مسیر هامون دور تر از مرکز شهر بود (یه خورده!) اینبار تصمیم گرفتیم تو مرکز شهر هتل بگیریم ولی یک هتل ۴ ستاره پلاس (یعنی در آستانه ۵ ستاره شدن) که هم مسافرانی که قبلا اونجا رفتند راضی بودند و هم اینکه با توجه به همراه بودن دو تا فرشته کوچولو برامون سخت نباشه. این موضوع را میشه از تو سایتی که معرفی کردم درآورد... ما اینبار هتل Lares Park را انتخاب کردیم که تو منطقه تقسیم استانبول قرار گرفته. یک هتل چهار ستاره پلاس و کلاسیک که همه چیز دقیقا مطابق با اطلاعاتی بود که تو سایت هتل دیدیم. و این خیلی خوب بود چون دروغ نگفته بودند و یا عکسهای تخیلی تو سایتشون نذاشته بودند (از این موارد تا دلتون بخواهد تو سایت هتل ها خواهید دید که تصاویر با واقعیت فرق میکنه).

قبل از سفر یعنی حدود ۴ روز قبل از سفر، با هتل تماس گرفتم تا مجددا اسامی خانواده ام را چک کنم و هم اینکه ساعت پرواز را به اطلاعشون رسوندم. پرواز ما از تهران ساعت ۵ صبح بود که به ساعت محلی استانبول ساعت ۷.۵ صبح به استانبول رسیدیم. با هتل اتمام حجت کرده بودم که مارو تو فرودگاه معطل نکنند چون بچه کوچک همراهمون داریم.. برای اینکه ارز مسافرتی بگیریم زودتر رفتیم فرودگاه و پس از انجام مداحل هفت خوان رستم! ارز رو گرفتیم و پرواز راس ساعت ۵ انجام شد. خوب این اولین نکته مثبت سفرمون بود، پارسال با پرواز چارتر ساگا ایر لاین رفته بودیم که کیفیت سرویس هواپیما چنگی به دل نمیزد ولیکن پرواز این سری واقعا مرتب و مناسب بود خیلی بهتر از تمام پروازهای داخلی مون و خیلی خیلی بهتر از پرواز سال گذشته.

خدمه پرواز بسیار محترم و در خدمت مسافر، سرویس های پذیرایی منظم و کیفیت پرواز هم خوب بود. ساعت ۷.۵ صبح بعد از انجام مراحل گذرنامه و تحویل ساکهامون تو گیت آخر، نماینده هتل منتظر ما بود و با یک خودرو مرتب مار را به هتل رسوند. دنبال سیم کارت میگشتیم که بعنوان امانت بدون دریافت پول بهمون یک سیم کارت امانت داد (البته این خوش شانسی ما بود چون این موضوع جزو خدمات هتل ها نیست). به هتلی که تو اینترنت تصوایرشون دیده بودیم رسیدیم. دقیقا همانند همان تصوایر، خیلی خوشحال شدم و از همه مهمتر برخورد بسیار خوب پرسنلش با ما مخصوصا با دیدن این دو تا فرشته کوچولومون، توی لابی هتل و تو خیابان روبروی هتل گل و درخت کریسمس به همراه تزیینات جالبشون بود که جلوه جالبی برای ورود داشت. دختر بزرگ من که محو تماشای رنگها و آدمکهای بابا نویل شده بود. (حمزه از ادبیات فارسی حذف شده بجای بابا نوئل نوشتم بابا نویل).
بخاطر اینکه بچه همراهمون بود زودتر از ساعت مقرر یعنی ۱۰ دقیقه بعد از اینکه وارد هتل شدیم اتاقمون را به ما تحویل دادند. راستی یه نکته جالب که دفعه اول که به استانبول آمده بودم برایم سوال بود، رقم انعام خدمه هتل بود... اگر خیلی سخاوتمندانه و محترمانه بخواهید به خدمه انعام بدهید حدود ۵ لیره ترک رقم معمول و منطقی است که خوب بل بوی هتل یکی از همان افراد هست.
خیلی خیالم راحت شد وقتی نظافت و شیک بودن هتل و اتاقمون همانند همون چیزی بود که انتظار داشتیم و در واقع کل نگرانیم از بابت هتل برطرف شد.
تو پست بعدی حتما ماجراهای جالب این سفر و تجربیات جدیدمو براتون می نویسم.

الان کار دارم باید برم ولیکن خیلی زود آنها رو هم مینویسم. روزهاتون پر از خاطرات شیرین باشه